UA-90427654-1

Cégszerű aláírás! Biztosan tudja mit jelent?

Írta admin 2017/01/17 0 Vélemény(ek)

Kell vagy nem?

Pecsét kell vagy nem kell? 

Általánosan elfogadott és megkívánt, hogy egy szerződés aláírásakor az aláíró a cégbélyegző egy lenyomatát is elhelyezze a szerződésen. Úgy tekintünk erre a pecsétre, mint a szerződést hitelesítő, szentesítő eszköz. Fontos tudnunk, hogy a hatályos törvények szerint a bélyegző használata egyáltalán nem feltétele egy szerződés hitelességének, azonban a cégszerű aláírás igen.

Magyarországon ma nem létezik olyan hatályos jogszabály vagy rendelet, ami bármelyik céget vagy vállalkozást arra kötelezne, hogy cége adatait bélyegzővel vesse papírra. Azt azonban törvények szabályozzák, hogy hivatalos iratokon milyen cégadatoknak kell szerepelniük, ami minden vállalkozás számára kötelező adatközlés. Ezek az adatok az alábbiak: a cég neve, székhelye és adószáma. Ezeket akár kézzel, akár géppel is feltüntethetjük, de itt válik nyilvánvalóvá, hogy erre a legpraktikusabb eszköz a bélyegző.

 

Mit is jelent az, hogy cégszerűen ír alá egy dokumentumot? Leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy a cég képviseletére jogosult az aláírási címpéldányában vagy aláírás mintájában szereplőeknek megfelelően aláírásával látja el a dokumentumot. Cégjegyzésnek nevezzük a cég írásbeli képviseletére vonatkozó jogot, az aláírási jogot, amit papírra vetve cégszerű aláírásnak hívunk. A cégjegyzésnek, vagyis a cég nevében történő aláírásnak olyan módon és formában kell megtörténnie, ahogyan az aláírási címpéldányban vagy aláírás mintában szerepel.

 

Az aláírási címpéldány vagy aláírás minta pontosan tartalmazza, hogy a cég aláírása milyen formában történhet. Ez például így nézhet ki:

Vezető János a Legjobb Kft-t akként jegyzem, hogy a cég kézzel, géppel előírt, előnyomott vagy nyomtatott teljes vagy rövidített cégneve alá vagy fölé nevemet önállóan az alábbi minta szerint írom.”

A lényeg az, hogy a fenti példa szerint a cég teljes vagy rövidített neve az aláíráskor fel legyen tüntetve. A cég teljes vagy rövidített nevét a dokumentumra aláíráskor akár kézzel, olvashatóan (gyöngybetűkkel), akár előre odagépelve, vagy egy bélyegző lenyomat elhelyezésével tüntesse fel, ezzel igazolva, hogy az aláíró a cég nevében ír alá. Nem a bélyegző ami kötelező, hanem a cégnév a hivatalos cégjegyzés alapján feltüntetésre kerüljön.

Természetesen nem probléma, ha akár az előzetesen odanyomtatott cégnév felett aláírjuk, majd lebélyegezzük a dokumentumot, hiszen abból baj nem lehet. A hitelességben kétkedők kételyei is azonnal leszerelhetőek egy pecsét odaütésétől, nem érdemes ezért vitába szállni senkivel.

Ami fontos, hogy bélyegző lenyomatunkat soha ne az aláírásra nyomjuk, hanem mellé, fölé, vagy alá.

 

Vannak olyan esetek is, amikor előre leadott aláírás mintánkon szerepel a bélyegző (jellemzően bankszámla nyitásakor megadott aláíró kartonra kérik rányomni). Fontos tudjuk, hogy amennyiben az aláírás mintánkon szerepel a bélyegzőnk lenyomata, akkor akkor aláírásunk csak akkor lesz érvényes és hiteles, ha minden esetben mellé nyomjuk bélyegzőnket. Ilyen aláírás minták esetében fontos a bélyegzőtinta színe is. Ha a mintán lila színű a bélyegző lenyomatunk, akkor nem cserélhetjük fel egy fekete vagy kék lenyomattal, hiszen a minta nem csak az aláírást tartalmazza, hanem bélyegző lenyomatát is, ami nem csak a lenyomat szövegéből, hanem annak formájából, színéből is áll.

 

Szükséges tehát egy szerződés aláírását bélyegzővel hitelesíteni? Most már tudjuk, hogy nem a bélyegzőtől lesz hiteles, de soha nem árt egy pecsét a papírra.